Digital Diakoni

Svenska kyrkan är ett tydligt exempel på hur en organisation, oavsett struktur, kan möta framtidens utmaningar med både trygghet och innovationsanda, samtidigt som de navigerar i komplexa strukturer och omvandla utmaningar tillmöjligheter. Tekniken är inte ett mål i sig, utan ett verktyg som stärker kyrkans kärnuppdrag; att i möten med människor lyfta, stärka och ge hopp

Källa: När tradition möter digital innovation

.Digital diakoni handlar för mig om att kombinera mänsklig omsorg med ny teknik, för att skapa trygghet och underlätta vardagen.

  • Trygghet i hemmet
    Diakonen kan hjälpa till att installera och övervaka utrustning som sensorer som larmar vid olyckor eller sjukdomstillstånd, kameraövervakning för anhöriga eller andra digitala trygghetssystem.
  • Stöd i digitala tjänster
    Många upplever svårigheter med BankID, appar och digitala vårdtjänster. Här kan diakonen ge konkret hjälp – exempelvis att installera BankID på en surfplatta, ordna en framtidsfullmakt för anhöriga eller komma igång med mobiltelefon och dator.
  • Anhörigstöd
    Tekniken kan underlätta för anhöriga genom fjärrövervakning eller delad åtkomst till trygghetslösningar, samtidigt som diakonen finns som kontaktperson.
  • Framtida möjligheter
    I takt med att tekniken utvecklas kan även humanoida hjälpmedel bli en resurs, till exempel för att avlasta vid tunga lyft.

Digital diakoni ersätter inte den mänskliga kontakten, utan fungerar som ett komplement. Den bidrar till att fler kan känna sig trygga, delaktiga och självständiga i en allt mer digital vardag